DESKA TÝDNE: Hluboké rány obnažené až na kost. Big Thief vydali letos svou druhou desku Two Hands

30. říjen 2019

Čtveřici Big Thief, původem z Brooklynu, se letos podařil husarský kousek. Během necelého půl roku vydali hned dvě nahrávky – U.F.O.F. a nyní Two Hands. A jedna deska je lepší než druhá. Zatímco květnová nahrávka byla spíš výhledem do propasti, hraním si s abstraktními tématy a vrstvením zvukových textur, Two Hands nám přináší syrový odraz bolestí lidské duše v mnohem konkrétnějším rámci.

Big Thief by klidně mohli být jednou z nejdůležitějších kapel roku 2019. Kapela, která se před třemi lety dala dohromady pod taktovkou písničkářky Adrianne Lenker, letos vydala svou třetí a čtvrtou desku na zavedeném velkém labelu 4AD, odkud se rekrutují tak kultovní kapely, jako jsou Cocteau Twins nebo Dead Can Dance. Obě letošní desky Big Thief jsou si údajně navzájem dvojčaty, U.F.O.F. nás seznamuje se záležitostmi nebeskými a Two Hands s těmi světskými. To celé zastřešuje vzdušný vokál Lenker, který nás tentokrát provádí naším vlastním světem, plným bolesti a vnitřního hledání domova.

Lenker vyrůstala v mladé rodině, její rodiče byli tehdy součástí náboženského kultu, putovali po USA v dodávce a sami si dávali život dohromady a zjišťovali, kdo vlastně jsou. Možná někde odsud čerpá hlavní mozek Big Thief inspiraci pro témata, která kapela následně opřádá svým éterickým, folkem nasáklým rockem. Lenker se nebojí zpívat o očividných věcech a skutečnostech, které by mohly vyznívat až pateticky. Říká nám (jak je tomu například u druhého singlu Forgotten Eyes), jak je důležité starat se o druhé lidi a v kvapu individualismu nezapomínat na ostatní, protože každý touží po domově a ochraně. A nebojí se ani do příjemných, devadesátkami nasáklých kytarových melodií zasadit brutální obrazy rozedřených ran a nahých mrtvých těl. Právě skrz zemité a syrové metafory tlejícího masa se Lenker vrací ke své alfě a omeze – vnitřnímu strádání, bolesti a ubližování sobě i planetě Zemi. Nestraní se totiž ani environmentálních témat.

Big Thief se podařilo naskočit na současnou obrozenou vlnu indie písničkářství a do mozaiky přidat střípek ohlížející se po kapelách, jako jsou Mazzy Star, Galaxie 500, či rané tvorbě Three Mile Pilot. Zároveň skrz to dokážou vyprávět příběhy o hledání vlastního místa ve světě, který se čím dál tím víc vymyká kontrole.

Jak zní nová deska Big Thief a jak moc se liší od svého dvojčete U.F.O.F.? A proč vlastně v lecčems tradiční indie kytarovka slaví takový úspěch? Co je na Big Thief nejzajímavější? A jaké měla Lenker dětství? Poslechněte si celý rozhovor o naší Desce týdne!

Big Thief – Two Hands (2019, 4AD)

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.